perjantai 11. kesäkuuta 2010

Sex and the Chicken

Kun elää tarpeeksi vanhaksi, voi nähdä ihmeellisiä asioita. Tällä viikolla olen ensi kertaa elämässäni nähnyt kanojen seksielämää. Se tapahtuu jotensakin silleensä, että kukko ilman ennakkovaroitusta hyppää kanan päälle, joka muuten karkaisi, mutta kun ei kukon painolta pääse karkuun, sitten tapahtuu nopeasti äkkinäistä liikettä, jonka aikana siittiöiden täytyy vaihtua eläimestä y eläimeen x ja sitten tilanne on ohi. Kananhoitajien ammattikielessä tätä kutsutaan polkemiseksi – kukko polkee kanoja. Tämän seurauksena sitten tosiaan tänä vuonna toisin kuin aiempina kesinä kananmunista voisi myös periaatteessa hautoa tipuja.

Ajattelin etukäteen, että olenkohan ihan hämmennyksissä, kun kanatarhaan tuleekin vähän uudenlaista menoa kukon myötä. No, nyt on tämäkin asia tosiaan pari kertaa nähty, enkä ole hämmennyksissä (paitsi ehkä vähän siitä ekasta kerrasta, jolloin tapahtuma näytti kuuluvan osana karanneen kanan kurittamiseen). Aika harvoin sitä polkemista sitten kumminkin tapahtuu, kukon aika kuluu kiekuessa ja tarkkaillessa ja kanojen multakylvyissä ja syödessä. Mutta onpa nyt sitten kaikki kanaelämänkin osa-alueet havainnoitavina.

Jos joku asia sen sijaan oli vähän hämmentävää, niin se oli tässä taannoin uutisoitu erään järjestön kampanja, jossa Raamattuja (ja Koraaneja) vaihdettiin pornolehtiin. Peruste tempaukselle oli arvostella kristinuskon (ja islamin) seksuaalikielteisyyttä.

Tempauksen taustalla on monitahoinen asia, joka vie ihmisyyden ytimiin. Uskonnollisuuden kahleisiin kuuluu kyllä usein seksuaalikielteisyys, muttei minun mielestäni ollenkaan Raamattuun. Jumalahan on keksinyt koko seksin, kenelläkään ei olisi seksielämää ilman Jumalaa. Jumala ei ole seksuaalikielteinen, kun on kerran Herra koko asian takana. Varmasti Hän myös antaa ohjeet ja suuntaviitat kaikkein rikkaimpaan seksielämään, jos ihminen vain pyytää Jumalan neuvoa tässä asiassa.

Itse en ole tavannut missään muualla kuin Raamatussa niin kaunista ja myönteistä kuvaa seksuaalisuudesta. Kuva on vähintäänkin vapauttava, värikäs, lempeä, tuoksuva, jännittävä, mielikuvituksellinen. Puhdas ja pyhä.

”Katso, kaunis sinä olet, armaani; katso, kaunis sinä ole, silmäsi ovat kyyhkyläiset. Katso, kaunis sinä olet, rakkaani; kuinka suloinen, kuinka vihanta on vuoteemme!”

”Sinun rintasi ovat kuin kaksi nuorta peuraa, kuin gasellin kaksoiset, jotka käyvät laitumella liljain keskellä. Siksi kunnes päivä viilenee ja varjot pakenevat, minä käyn mirhavuorelle ja suitsukekukkulalle. Kaikin olet kaunis armaani, ei ole sinussa ainoatakaan virheä.. Kuinka ihana onkaan sinun rakkautesi, siskoni, morsiameni! Kuinka paljon suloisempi viiniä on sinun rakkautesi, suloisempi kaikkia balsameja sinun voiteittesi tuoksu! Sinun huulesi tiukkuvat hunajaa, morsiameni; mesi ja maito on sinun kielesi alla.”

”Tule, rakkaani, lähtekäämme maalle, kyliin yöpykäämme. Käykäämme varhain viinitarhoihin katsomaan, joko viiniköynös versoo ja ummut aukeavat, joko kukkivat granaattipuut. Siellä annan sinulle rakkauteni. Lemmenmarjat tuoksuavat, ja oviemme edessä kasvavat kaikkinaiset kalliit hedelmät, uudet ja vanhat: sinulle rakkaani, olen ne säästänyt.”

Kaikki uskovatkaan eivät ymmärrä, miten selkeä ja vapaasta tahdosta lähtevä on se ajatus että ”haluaa odottaa avioliittoa”. Monet luulevat, että tällainen on joku pakotettu uskonnollinen normi ja että todellisuudessa haluaisi toimia toisin, mutta muiden painostuksen ja Jumalan pelkäämisen alla toimii vastentahtoisesti muiden sanelemien sääntöjen mukaan. Näin tietysti monissa uskonnoissa tapahtuukin. Mutta Jeesus ei pakota mihinkään. Ei edes ”odottamaan”. Kaikki lähtee vapaaehtoisuudesta.

Tämä on aivan valtavan laaja alue, en nyt mitenkään pysty tässä sanomaankaan juuri yhtään mitään ja pelkään vain että tulee väärinymmärryksiä ja jonkun sisimpään sattuu turhaan taitamattomien sanojeni tähden. En myöskään haluaisi olla mikään ”kaikkien alojen asiantuntija” ja varsinkaan tämän asian asiantuntija en todellakaan ole paitsi tietysti oman kokemusmaailmani kohdalta.

Vaan kuitenkin meissä kaikissa on seksuaalisuuteen liittyvät asiat samoin kuin ikuisuuskysymyksiinkin liittyvät asiat. Kumpaakaan ei kannattaisi kieltää, mutta kumpikin voi tuntua ahdistavaltakin, jos on saanut ihmisiltä kielteisiä vaikutteita. Raamattu kertoo molemmista rakkauden vetovoimalla.