Täällä kävi tänään eräs ihminen pyytämässä allekirjoitusta testamenttiin, siinä nimikirjoituksen oikeaksitodistamista varten. Testamenttiasia jäi vähän pyörimään mieleen. Kanat eivät testamenttia tehneet. Vai olisiko pitänyt kanakoppi vielä tarkemmin tutkia, jos sieltä olisikin löytynyt tahdonilmaus kuolemantapauksessa. No, kanat eivät kyllä omistaneetkaan yhtään mitään. Onnellisia kanoja siis!
Raamatun yhteydessä puhutaan testamentista. Vanhasta testamentista ja uudesta testamentista. Käytetty sana voidaan kääntää sekä testamentti tai liitto, yhtä lailla Raamatun jakoa kutsutaan Vanhan ja Uuden Liiton kirjoituksiksi. Kyseessä on Jumalan testamentti, Hänen tahdonilmauksensa. Jeesus eli itse Jumala ihmisenä, testamentin tekijä, on kuollut ja näin esikuvallinen vanha testamentti on laitettu käytäntöön uuden liiton myötä.
Ensimmäisen liiton Jumala teki Israelin kansan kanssa. Se oli siis esikuvaa tulevasta ja valmisti kansaa Messiaan tuloon. Israelilaisilla oli erämaassa Ilmestysmaja, jossa olivat osiot esipiha, Pyhä ja Kaikkein pyhin. Samat osat olivat myös Jerusalemiin rakennetussa Herran temppelissä. Ilmestysmaja, temppeli ja näiden kalusto on kaikki vertauskuvaa Jeesuksesta. Aihe on valtavan laaja, huomaan tuntevani sitä valitettavan huonosti, enkä juurikaan pysty kirjoittamaan eri asioiden vertauskuvallisuudesta. Tästä aiheesta kuulisin mielelläni lisää opetusta.
(Jätän tästä tekstistä pois merkinnät mistä kohtaa Raamattua ne ovat. Lainaukset siis kuitenkin suoraan Raamatusta, suurin osa heprealaiskirjeestä.)
Kumminkin on niin että, Jumalan kirkkaus asui temppelissä, Kaikkein Pyhimmässä. Kaikkein Pyhimpään saattoi mennä vain ylimmäinen pappi kerran vuodessa verta mukanaan, jonka hän pirskotti armoistuimelle Israelin kansan syntien sovitukseksi. Pyhän ja Kaikkein Pyhimmän välillä oli verho eli esirippu.
Tämä on siis esikuvaa Jeesuksesta. Hän on kaikkien ihmisten ylimmäinen pappi: ”Kun Kristus tuli tulevaisen hyvän ylimmäiseksi papiksi, niin hän suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty, se on: joka ei ole tätä luomakuntaa, meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen…kuinka paljoa enemmän on Kristuksen veri, hänen, joka iankaikkisen Hengen kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa! Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta. Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.”
Kun Jeesus kuoli ristillä ”temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti.” Tämä tarkoittaa, että tie Kaikkein Pyhimpään, Jumalan kirkkauden tuntemiseen tuli mahdolliseksi jokaiselle ihmiselle. Jeesus täytti sen lain, joka oli annettu syntien sovittamisesta. Hän sanoi ristillä: ”Se on täytetty”. Hänen verensä kautta synnit on sovitettu. ”Sillä Kristus ei mennyt käsillä tehtyyn kaikkeinpyhimpään, joka on vain sen oikean kuva, vaan itse taivaaseen, nyt ilmestyäkseen Jumalan kasvojen eteen meidän hyväksemme. Eikä hän mennyt uhratakseen itseään monta kertaa, niin kuin ylimmäinen pappi joka vuosi menee kaikkeinpyhimpään vierasta verta mukanaan, sillä muutoin hänen olisi pitänyt kärsimän monta kertaa maailman perustamisesta asti; mutta nyt hän on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä. Meillä on Jeesuksen veren on pääsy kaikkeinpyhimpään, jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi.”
Jeesuksen kuollessa uusi liitto astui voimaan. Esikuvallinen ensimmäinen liitto muuttui täydelliseksi uudeksi liitoksi. Jumalan lapsiksi voi tulla nyt ihmisiä kaikista kansoista. ”Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen. Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan. Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla tehnyt täydelliseksi ne, jotka pyhitetään. ”
Jeesuksen kautta on kellä tahansa ihmisellä pääsy Jumalan yhteyteen ja syntien anteeksisaamiseen: ”Hän myös voi täydellisesti pelastaa ne, jotka hänen kauttansa Jumalan tykö tulevat, koska hän aina elää rukoillakseen heidän puolestaan.”
”Kuinka me voisimme päästä pakoon, jos emme välitä tuosta niin suuresta pelastuksesta, jonka Herra alkuaan julisti ja joka niiden vahvistamana, jotka olivat sen kuulleet saatettiin meille.”
”Katsokaa, ettette torju luotanne häntä, joka puhuu; sillä jos nuo, jotka torjuivat luotaan hänet, joka ilmoitti Jumalan tahdon maan päällä, eivät voineet päästä pakoon, niin paljoa vähemmän me, jos käännymme pois hänestä, joka ilmoittaa sen taivaista.”
”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.”
”Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.”
”Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa.”
Jumala on rakkaus ja tie Kaikkein Pyhimpään on avoin.