Kanojen kanssa on helppo tulla toimeen. Ne kyllä säikkyvät minua ja säntäilevät karkuun, mutta silti niiden läsnäolo on hyvin neutraalia. Ei tarvitse pelätä, että ne sanoisivat ikäviä sanoja. Tai ajattelisivat minusta pahaa. Tai juonisivat keskenään selkäni takana. Ne eivät myöskään kiroile, ole juovuksissa, varasta, valehtele, ole kateellisia tai vastusta Jumalaa. Luulen, että kanojen kanssa on helppo olla sen takia, koska ne ovat synnittömiä. Sama juttu pätee muidenkin eläinten kanssa. Moni ihminen ottaa seurakseen koiran, kun ei halua olla yksin. Itsekin on suurempien yksinäisyydenhetkien äärellä aina joskus hankkinut lohtua koira-ajatuksesta. Ihmissuhteet voivat olla niin kipeitä synnin ja sen seurausten tähden, että ihmisten kanssa on vaikea olla. Kuka on haavoittunut mistäkin synnistä ja millä lailla. Eläimet eivät synnittömyydessään lisää synnin seurausten kipuja ja sen takia niiden seura on mukavan neutraalia. En joudu loukkaantumaan mistään kanojen tekemisistä tai sanomisista. Saatana ei voi käyttää kanaa kiusatakseen minua. Ihmisen luonto on synnin vallassa, ei kanan.
Rakkauden ja synnin olemassaolo ovat mielestäni kaksi asiaa, jotka itselleni todistavat, ettei makroevoluutio voi olla totta. Ihminen on jotain muuta kuin eläinlaji, vaikka toki samanlaisia fysiologisia rakenteita apinoihin verrattuna löytyykin. Mutta eihän se todista mitenkään sitä, että ihminen olisi ”kehittynyt” apinasta. Mitä ”kehittymistä” sitä paitsi tarvittaisiin? Onhan apina aivan ihana apinana! Kauheaa jos apinat muuttuisivat ihmisiksi! Missä sitten olisivat apinat! :) En muista tarkalleen, kuinka paljon sanotaan ihmisen ja apinan dna:sta olevan samanlaista, mutta jotain aika isoa lukua on opetettu, olisiko se jotain 90-98 %. Ja tällä sitten perustellaan makroevoluutiota. Vaikka luku olisi oikein, minulle itselleni tuo ei todista evoluutiota. Otetaan esimerkiksi vaikka Salvador Dalin taulut. En ole taiteen tuntija millään lailla, mutta käsittääkseni taiteilijan käsiala on tietynlaista ja taiteentuntija pystyy tunnistamaan taulut saman taiteilijat teoksiksi. Ja silti taulujen samankaltaisuudesta huolimatta kukaan ei kai ole väittänyt, että taulut olisivat kehittyneet toisistaan, vaan että sama tekijä on ne erikseen alusta asti tehnyt. Miksikähän sitten tunnutaan ajattelevan, että Jumala olisi sellainen, jonka pitäisi keksiä ”pyörä uudelleen”. Jos jollakin geneettisellä koodilla saa aikaa olennon, joka voi kävellä kahdella jalalla ja on viisi sormea, niin totta kai Hän käyttää sitä samaa koodia sekä ihmistä että apinaa näiltä osin luodessaan. Ja näin päädytään siihen, että geneettisessä koodissa on samankaltaisuutta, kuitenkin täysin erillisten ja erilaisten luomistöiden ollessa kyseessä. Apinat elävät synnitöntä elämää, ihmistä taas koskee tietoisuus siitä, että ”Niin kuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet” (Room. 5:12).
On vain yksi ainoa synnitön, jolla on ollut liha ja veri, eläinten lisäksi. Jumala itse ihmisenä eli Jeesus. Ja Jeesuksen, synnittömän ihmisen uhrikuoleman tähden syntisten edestä, jokaisella halukkaalla on mahdollisuus tulla osalliseksi Jumalan tuntemisesta ja iankaikkisesta elämästä. Synnin palkka on kuolema (Room 6:23). Näin kaikille ihmisille on käynyt. Mutta sellaiselle, joka uskoo Jeesuksen uhrikuoleman tapahtuneen omien syntiensä tähden, on kuitenkin luvattu parempaa: ”Mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa.” (Room. 6:23). Kannattaa tunnustaa Jumalalle, että on syntinen ja pyytää saada tulla Jeesuksen valmistamasta iankaikkisesta elämästä osalliseksi. Usko annetaan siinä sitten ihan lahjana sekin.
Elämä kanojen kanssa on leppoisaa, kun ne ovat synnittömiä ja elämä Jeesuksen kanssa on myös levollista, koska Hän on synnitön eikä kiusaa ihmistä millään lailla. Jeesus on vain vielä niin paljon enemmän kuin kanat, koska Hänen kauttaan tulee elämään niin paljon ihmeellistä. Iloa, lepoa, rauhaa, rakkautta, tietoa, viisautta, ymmärrystä. Ja ennen kaikkea vapaus syntien kahleista ja niissä elämisestä jo tässä elämässä. Ja se taivaselämä kuoleman jälkeen. Näitä ei saa kanoilta.