Kuvassa on kananmunankuorten palasia. Kanoille annetaan niitä syötäväksi. Omien muniensa kuoria rikottuna. Niistä saavat sitten kalkkia ja muuta tarvittavaa taas uusien munankuorien muodostamiseen. Kätevää kierrätystä! Murut sulavat elimistössä ja muodostavat uuden munankuoren.
Kovin on vähissä kirjoitusaiheet, kun murskatuista munankuorista kirjoittaa. Mutta ei sitä kellään Jumalalle muuta annettavaa olekaan kuin oman elämän rippeet, mitä itse kullakin on. Yleensä vielä kovin perin murskattuina. Ne ovat kuitenkin mieluisa anti, jos ne Jumalan käsiin annetaan ja hän pystyy muodostamaan murtuneista kuorista uuden luomuksen. Sekä tässä ajassa uudestisyntymisen eli uskoontulon kautta ja toisaalta sitten aikanaan ruumiin ylösnousemuksen yhteydessä uusi kuori tulee myös. Kun antaa itsensä Jumalan käsiin, hän kyllä pystyy luomaan siitä uuden, niin kuin kanakin pystyy tekemään munankuorista uuden munan. :) Tähän kehotetaan mm. seuraavin sanoin: ”Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne. Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja mikä otollista ja täydellistä. (Room. 12:1-2).
Eräskin tapaus Jeesuksen toiminnassa kertoo siitä, kuinka hän on kykenevä siunaamaan ihmisten mitättömät muruset. Moni tietää kuinka Jeesus siunasi pienen pojan viisi leipää ja kaksi kalaa ja niistä riitti syötävää viidelle tuhannelle miehelle + naisille ja lapsille. Tämä voi tuntua vähän oudolta, mutta Jeesuksen tietäen hänelle ei todellakaan ole mikään mahdotonta. Ihmeet eivät kuitenkaan ole rajoittuneet tuohon aikaan, vaan yhtä lailla tänä päivänä Jeesus siunaa jokaisen ihmisen ”eväät”, jos hän tuo ne Jeesuksen käteen, siis antaa jossain asiassa hallinnan Jeesukselle. Olisihan tuo poika voinut vetäistä huikopalaksi itsekin omat leipänsä ja kalansa, mutta hän antoi ne Jeesukselle. Yhtä lailla tänä päivänä on mahdollista, että kun antaa elämänsä Jeesukselle, niin vaikka on aivan selvää, ettei itsessä mitään ihmeellistä ole, niin kuin ei ollut pojan peruseväissäkään, niin Jeesus kuitenkin voi tehdä kenen tahansa elämästä sellaisen, jonka kautta voi moni tulla siunatuksi. Ihan tuhannetkin.
Uudesta erilaisesta elämästä Jeesuksen seuraajana kertoo mm. seuraava kohta: ”Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.” (2. Kor. 5:17). Jeremiaa puolestaan kehotettiin menemään ja katselemaan savenvalajan töitä, jotta hän oppisi miten Jumalakin toimii: ”Sana, joka tuli Jeremialle Herralta ja kuului: ”Nouse ja mene alas savenvalajan huoneeseen; siellä minä annan sinun kuulla sanani.” Niin minä (Jeremia) menin alas savenvalajan huoneeseen, ja katso, hän teki työtä pyöränsä ääressä. Ja jos astia, jota hän valmisti, meni pilalle, niin kuin savi voi mennä savenvalajan käsissä niin hän teki siitä taas toisen astian, miten vain savenvalaja näki parhaaksi tehdä. Silloin tuli minulle tämä Herran sana: ”Enkö minä voi tehdä teille, te Israelin heimo, niin kuin tekee tuo savenvalaja, sanoo Herra. Katso, niin kuin savi on savenvalajan kädessä, niin te olette minun kädessäni, te Israelin heimo.”(Jer. 18:1-6) Yhtä lailla kuin Israelin heimon kohdalla, Jumala voi toimia myös yksittäisen ihmisen kohdalla. Hänen on mahdollista tehdä rikkinäisestä uusi. Jeesuksen synneistä puhdistavan veren kautta.
Sitten on tosiaan vielä se tapaus, kun Jumala antaa tämän ruumiin tilalle uuden ruumiin. Oli sitten keriinnyt jo mädäntymään ja maatumaan kuinka pitkälle hyvänsä siinä vaiheessa kun kuolleiden herättämisen aika on. Tästä kerrotaan: ” Mutta joku ehkä kysyy: millä tavalla kuolleet heräjävät, ja millaisessa ruumiissa he tulevat? Sinä mieletön, se, minkä kylvät, ei virkoa eloon, ellei se ensin kuole! Ja on taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita; mutta toinen on taivaallisten kirkkaus, toinen taas maallisten. Niin on myös kuolleitten ylösnousemus: kylvetään alhaisuudessa, nousee kirkkaudessa; kylvetään heikkoudessa nousee voimassa; kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen. ” (1. Kor. 15:35,40,42-44) (Kaikki kuolleet herätetään aikanaan, mutta tämä kirkkaudessa nouseminen kuvaa uudestisyntyneiden Jeesuksen veren tähden syntinsä anteeksisaaneiden ylösnousemusta: ”Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennen kuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus. Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa.” (Ilm. 20:5-6))
Jeesus itse on esimerkki ja edelläkävijä, joka on kuollut ja sen jälkeen noussut ylös erilaisessa ruumiissa kuin oli se ensimmäinen maallinen ruumis. Samaa tyyliä Jumala soveltaa sitten muihinkin kun ylösnousemuksen aika itse kullekin tulee. Jeesuksesta sanotaan: ”Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen” (Kol. 1:18). Ja tunnetusti tiedämme että hänen hautansa oli tyhjä eikä sinne ruumista jäänyt, koska Jeesuksen kanssa eläneet olivat valmiit pistämään päänsäkin pantiksi tämän heidän itse todistamansa asian vuoksi. He olivat nähneet Jeesuksen sekä ennen kuolemaansa ja sen jälkeen: before – after. Ja tiesivät että tyypin ruumis oli erilainen. Jälkimmäisen kanssa mm. ilmestyttiin lukittuihin huoneisiin ja noustiin ilmaan, kun taas ensimmäinen ruumis tunsi väsymystä, nälkää, janoa, kipua ja oli siis justiinsa samaa tyyppiä kuin jokaiikan kroppa.
Joopa joo – kyllä muruista saa vaikka mitä. Ja munankuoren muruista tulee taas huomenna uusia ehjiä munankuoria kanan läpi mentyään!